B-vitamiinit, tunnista puutos

b-vitamiinit

Mihin B-vitamiinit auttavat ja mistä tunnistaa puutostilan? Ota selvää.

Mistä tunnistan B-vitamiinin puutoksen?

B-vitamiinin puutoksen huomaa parhaiten esimerkiksi siitä, että olo on väsynyt ja voimaton myös muisti ja keskittymisvaikeudet voivat olla merkki puutoksesta. Usein puutosta ei edes huomaa ennen kuin otetaan laboratioriossa näyte.

Mistä saan B-vitamiineja?

B-vitamiineja saa kotiruoasta kun syö tarpeeksi monipuolisesti. Muutama esimerkki kuten kasvikset, liha ja kala sekä maitovalmisteet. Myös pähkinöissä ja siemenissä on B-vitamiineja.

Erityisesti nuorille monipuolinen ruokavalio on tärkevää, sillä vitamiinit ovat erittäin tärkeitä kehittyvälle lapselle.

Voiko vitamiinilisällä paikata huonoa tai ei monipuolista ruokavaliota?

Kyllä, jos ruokavalio on hyvin yksipuolista on vitamiineille tarvetta. Etenkin jos ruokavalio on suppea syystä, että laihduttaa tai urheilee kovasti on vitamiinilisät erinomainen apu varmistaa, että elimistö saa tarpeeksi ravintoaineita. Muista kuitenkin, että yksinään vitamiinit tai ravintolisät eivät korvaa monipuolista ruokavaliota.

Päivittäinen vitamiinien tarve vaihtelee, muista kuitenkin käyttää ravintolisiä käyttöohjeiden mukaan.

Vinkki – vitamiinilisät

Esimerkiksi Suomen Terveysravinnon B-vitamiiniyhdistelmä sisältää yhdessä tabletissa kaikki päivittäin elimistön tarvitsemat B-vitamiinit. Tämä kyseinen ravintolisä sisältää runsaasti B12-vitamiinia joka lisää vireystilaa ja auttaa jaksamista (keskittyminen, muisti ja ernergisyys)

Yhden tabletin sisältö on B1,B2,B3,B5,B6 ja B12 sekä Biotiini, Foolihappo, Koliini, Inositoli, PABAa sekä C-vitamiinia. Näillä taltutat uupumuksen ja ennalta ehkäiset sairauksien syntymistä. Voit tilata itsellesi annoksen helposti netistä.