Parhaat lisäravinteet urheilijoille 2018

parhaat lisäravinteet 2018

Lisäravinteet ovat urheilijoille välttämättömiä, jos haetaan maksimaalista kehitystä urheilun eri osa-alueilla. Kotiruoka on terveellistä, mutta kilpaurheilijalle se ei välttämättä riitä.

Lisäravinteiden kirjo on valtava. Lisäravinteita löytyy internetin verkkokaupoista joka lähtöön, mutta mistä lisäravinteista oikeasti hyötyy?

Parhaat lisäravinteet 2018

Lisäravinteet jotka oikeasti vaikuttavat urheilusuorituksiin, palautumiseen tai kehitykseen.

Proteiini ja hiilihydraatti lisät:

Kaikessa ruoassa on proteiinia ja hiilihydraattia, mutta kun treenataan kovaa ja kurinalaisesti, ei normaali ruoka riitä kattamaan kulutusta. Varsinkin jos treenaaja on nuori. Proteiinilisien tarkoitus on auttaa lihaksia palautumaan ja kasvamaan, sillä proteiinilla on suora yhteys lihaksiin ja kokoon.

Myös hiilihydraatit vaikuttavat, kun treenataan elimistö kuluttaa hiilihydraatteja. Kun treeni on ohi elimistön hiilihydraatti varastot ovat palaneet ja tarvitaan lisää, jotta palaudutaan kovasta harjoituksesta. Hiilihydraatit tunnetaan myös kuntosaliharrastelijoiden keskuudessa massakautena, kun tähdätään painonnousuun ja lihasmassan maksimaaliseen kasvuun tarvitaan sekä proteiinia, että hiilihydraattia. Näin ollen on turvauduttava erilaisiin proteiini ja hiilihydraatti valmisteisiin.

Kreatiini

Kreatiini on elimistön luonnollinen yhdiste, joka auttaa varastoimaan energiaa lihassoluihin. useissa tutkimuksissa on havaittu kreatiinilla olevan positiivista vaikutusta lihasmassan ja voimatasojen kasvuun. Todennäköisenä syynä on pidetty kreatiinivarastojen täydentymisen aiheuttamaa ylimääräistä energiavarastoa lihaksessa, joka mahdollistaa paremman harjoituskestävyyden lyhytaikaisissa lihasvoimaa vaativissa suorituksissa, esimerkiksi voimaharjoittelussa.

Lisäksi joissakin tutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että harjoituksen jälkeen nautittu kreatiini tehostaa lihasten kasvua. On kuitenkin tärkeää huomata, että mikäli kreatiinia käytettäessä paino nousee, merkittävä osa lisääntyneestä massasta tulee todennäköisesti vedestä, sillä kreatiini sitoo vettä lihassoluihin.

Aminohapot

hmiselle välttämättömiä aminohappoja on 20, joista 11 elimistö osaa itse valmistaa. Loput yhdeksän välttämätöntä aminohappoa on saatava ravinnosta. Soluissa aminohapot valmistetaan entsyymien ohjaamana. Aminohapoilla on erilaisia terveysvaikutuksia, niillä kuitenkin pystytään saavuttamaan tehokkaampi kehitys urheilusa kun niitä nautitaan oikein. Olet varmasti törmännyt Bcaa nimellä kulkeviin valmisteisiin. Ne sopivat myös tavalliselle työssäkäyvälle ihmiselle, sillä ne piristävät ja auttavat elimistöä palautumaan esimerkiksi stressistä.

Kaikesta huolimatta on kuitenkin tärkeää muistaa, että lisäravinteilla ei saa korvata päivittäistä ruokavaliota. Näiden valmisteiden nimi on juuri tämän takia ravintolisä, eikä ravinto.